آآیا ما هیچ وقت از خرید آیفون جدید خسته می‌شویم؟

آآیا ما هیچ وقت از خرید آیفون جدید خسته می‌شویم؟

آیفون‌های جدید با زرق و برق همیشگی معرفی شدند. مثل هر سال دیگری که آیفون سری اس معرفی شده، امسال هم شاهد تغییر در طراحی و موارد این چنینی را امسال شاهد نبودیم. در عوض یک نسخه بزرگ‌تر از آیفون XS معرفی شد و همچنین گوشی سومی به نام iPhone XR معرفی شد و انتظار داریم این گوشی بیش از دیگر آیفون‌ها فروش داشته باشد. اما در این پست قصد نداریم دوباره نگاهی به این گوشی‌ها بیاندازیم بلکه می‌خواهیم کمی عقب‌تر رفته و ببینیم که آیا هیچ‌ وقت از خرید آیفون خسته می‌شویم یا این سنت را ادامه می‌دهیم؟

در یازدهمین سال حضور آیفون در دنیا، این گوشی تبدیل به یک تناقض بزرگ شده است.

از یک طرف، علاوه بر پارسال که آیفون گران شد، امسال هم این گوشی گران‌تر شده و اکنون iPhone XS Max با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی، قیمتی معادل ۱۴۵۰ دلار بدون احتساب مالیات و غیره دارد و بسیار بسیار گران به حساب می‌آید. در سراسر دنیا مردم برای خرید این گوشی پول پس انداز می‌کنند و جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود را می‌سنجند. در دنیای گوشی‌های هوشمند که می‌توانیم بگوییم در نهایت همه‌شان یک کار ثابت را انجام می‌دهند، اپل گوشی‌هایی تولید می‌کنند که از نظر اعتبار، اعلا یا به قول انگلیسی زبان‌ها، پریمیوم هستند. این تعریف را می‌توان زمینه‌های مختلف دنیای مد و فشن، به برندهای جواهرات و محصولاتی از این دست هم نسبت داد اما در دنیای تکنولوژی مثال‌های زیادی نمی‌توان برای آن زد.

از طرف دیگر، آیفون چیزی است که ما آن را مثل یک کالای مصرفی جایگزین می‌کنیم. برای مثال اگر شما یک ساعت لوکس ۱۰۰۰ دلاری خریداری کنید، آن را ممکن است تا ده سال و یا بیشتر هم نگه داشته و از آن مراقبت کنید. نقطه مقابل این موضوع دقیقا اپل و محصولات این شرکت هستند. مردم هر دو یا سه سال یک آیفون گران‌تر و جدیدتر خریداری می‌کنند. به طور واضح‌تر بخواهیم بگوییم، مثل این می‌ماند که اپل کفش‌های ورزشی را در قالب کفش‌های رسمی به فروش می‌رساند؛ کفش‌های رسمی را قرار نیست هر سال خریداری کنیم اما کفش ورزشی را چرا.

آیفون همیشه نسبت به دیگر موبایل‌ها محصول گران قیمتی بوده و حتی این موضوع در اولین باری که این گوشی عرضه شد نیز وجود داشته است. وقتی اولین نسل آیفون عرضه شد، این محصول مثل یک گنج می‌ماند و قیمت زیاد و موجودی کم، این گوشی را به یک گنج بدل کرده بود. این گوشی فقط از طریق اپراتور AT&T در آمریکا و اپراتور O2 در انگلستان عرضه می‌شد. این را بگذارید در کنار شعار آن زمان اپل که «متفاوت فکر کن» بود. با این شعار و کاریزمای استیو جابز و همینطور خاص بودن آیفون، این گوشی توانست از همان ابتدا به یک سمبل تبدیل شود.

آیفون یک محصول تاریخی و منحصر به فرد است.

از آن زمانی که گوشی‌های هوشمند همه‌گیرتر شده و بیشتر و بیشتر وارد زندگی ما شدند، قیمت آن‌ها نیز به مراتب بیشتر شد و به همان میزان از نظر سخت افزاری پیشرفت کرد. اما اپل فقط بهره‌مند از تغییرات سخت‌افزاری نبوده، بلکه در این مسیر یک رهبر و پیشتاز است. هر زمان که گوشی‌های هوشمند گران‌تر شده‌اند، دلیل آن گران‌تر شدن آیفون بوده. هر زمان گوشی‌های هوشمند بیشتر یک بار مصرف شده‌اند – مثل اتفاقی که برای باتری‌های گوشی‌های هوشمند افتاده و دیگر به سادگی قابل تعویض نیستند یا مثل حذف فاصله بین شیشه جلویی و نمایشگر که تعمیر پذیری نمایشگر را سخت‌تر کرده- آیفون شروع کننده این مسیر بوده است. اپل درواقع دارد تناقض را جا می‌اندازد.

سامسونگ و دیگر تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند نیز از این کار اپل بهره برده‌اند. درواقع اپل لوکس بودن را در حوزه تکنولوژی به چیزی نرمال تبدیل کرده است. این اتفاق مخصوصا در آمریکا و کشور‌های غربی اتفاق افتاده و اپل توانسته با نرمال کردن قیمت زیاد محصولات خود، دیگر شرکت‌ها را هم به نوعی به این بازی وارد کند. تمام این اتفاقات در شرایطی می‌افتد که انگار اپل و دیگر شرکت‌ها نظیر سامسونگ، برای یک مخاطب گوشی تولید می‌کنند در صورتی که این چنین نیست! در یک طرف ما کاربران آیفون را داریم که یا از قبل کاربر این پلتفرم بوده‌اند و یا به زودی کاربر آیفون خواهند شد و همین؛ بقیه کاربران در دسته بندی «دیگر» قرار می‌گیرند. صعود سامسونگ و تبدیل شدن ای شرکت به بزرگ‌ترین تولید کننده تلفن هوشمند، بعد از ظهور آیفون اتفاق افتاد. و همین رکورد‌های مشابه برای هواوی، شیائومی و دیگر تولیدکنندگان اندرویدی هم رخ داده و کسب‌وکار آن‌ها هم رونق گرفته است. درواقع به طور کل باید بگوییم تمام تولید کنندگان اندرویدی رشد کرده‌اند اما در کنار آن فروش آیفون نیز بیشتر شده و کاربران آن نیز افزایش یافته‌اند.

فرقی ندارد دلیل افزایش فروش آیفون iMessage است یا نقشه اپل یا اینکه گوشی‌های آیفون چطور ساخته می‌شوند و بدون نقص کار می‌کنند. هرچه باشد، تعداد زیادی از کاربران، به سادگی وجود دیگر گوشی‌های هوشمند را نادیده می‌گیرند. گاهی اوقات کل اعضای یک خانواده آیفون دارند و به اکوسیستم اپل وابسته هستند. طبیعی است که هیچ کدام از افراد چنین خانواده‌ای ترجیح نمی‌دهد گوشی اندرویدی تهیه کند.

این وابستگی افراد به آیفون از برندینگ خوب و تجربه کاربری خیلی خوب آیفون نشات می‌گیرد و همین موارد هستند که به اپل اجازه می‌دهد یک گوشی با پسوند S معرفی کند که بر پایه طراحی سال قبل خواهد بود و تنها با تغییرات داخلی عرضه می‌شود. سال ۲۰۱۸ منحصربه‌فرد بودن اپل را در این زمینه نشان می‌دهد چرا که هیچ شرکت دیگری نتوانسته یک گوشی با تغییراتی مثل آیفون‌های S معرفی کند و فروش خوبی داشته باشد. مثال آن نیز گلکسی اس۹ و LG G7 است که نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی نداشته و به نوعی آپدیت S محسوب می‌شوند و از همین رو، نتوانسته انتظارات سامسونگ و ال‌جی در زمینه فروش را برآورده کنند.

در کنار تمام این فاکتورها، فروش آیفون به صورت قراردادی در کشور‌هایی مثل آمریکا را فراموش نکنید. در این مناطق مردم آیفون را تحت قراردادی با اپراتور تهیه می‌کنند و پس از دو سال پرداخت مبلغ آن به صورت خرد خرد، با برنامه‌های جایگزین کردن گوشی، آیفون خود را با نسخه جدیدتر جایگزین می‌کنند. آن‌ها درواقع می‌دانند که به محض تمام شدن قراردادشان با اپراتور، آیفون جدید به بازار آمده و از این بابت خیالشان راحت است.

همچنین فاکتور آخر شاید قیمت زیاد آیفون باشد که همیشه در طول سال ثابت است. آیا همه کسانی که می‌خواستند iPhone X را خریداری کنند، این گوشی را خریده‌اند؟ قطعا خیر. اما با عرضه iPhone XR می‌توانند گوشی بزرگ‌تر، قدرتمندتر و تقریبا همان تجربه کاربری را با قیمت کمتری داشته باشند. و یا حتی از بازار دست دوم‌ها، اقدام به تهیه آیفون X با قیمت خیلی بهتری کنند. و در نهایت این یعنی یک نفر دیگر به مشتریان اپل افزوده خواهد شد.

پس برای پاسخ با سوالی که در تیتر مطلب پرسیدیم، ما فکر نمی‌کنیم که محبوبیت آیفون توسط جایگاهی که هم اکنون دارد تهدید شود. فرهنگ کاربران آیفون، آن‌ها را به این پلتفرم وفادار نگه خواهد داشت. درواقع کاربران این گوشی مثل کسانی هستند که از یک برند خاص شلوار جین، چند شلوار دارند یا از یک برند کفش ورزشی، چندین کفش مختلف دارند یا حتی افرادی که تعداد زیادی ساعت دارند. قبول که اپل با رشد در کشور‌هایی مثل هند و چین هنوز دست و پنجه نرم می‌کند و نتوانسته این بازارها را راضی کند اما بزرگترین نقطه قوت این شرکت، جمعیت زیادی است که همین حالا از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند و در اکوسیستم اپل غرق شده‌اند. در یک جمله اگر بخواهیم بگوییم، این یک شراکت قبیله‌ای (بین کاربران محصولات اپل) است که به اپل و فروش آیفون کمک می‌کند.

منبع: TheVerge

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...